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DB-Nummer: 537
10.20379/dbaud-0537

Fortsetzung folgt ... : Rede zur Verleihung des Literaturnobelpreises

Grass, Günter

»Ja, ich liebe meinen Beruf«, bekannte Günter Grass in seiner Dankesrede. Genesen von einer schweren Herbstgrippe trug er vor: kraftvoll, zufrieden, wenn nicht gar glücklich und legte Rechenschaft ab über - wie er sagte - »Erzählen als Überlebens- und Kunstform«. Bereits mit zwölf Jahren habe er Künstler werden wollen und besessen gelesen. Aber erst »der jähe Einbruch der Politik ins familiäre Idyll« ließ in Grass den Entschluss reifen, selbst Schriftsteller zu werden: »Der Lieblingscousin meiner Mutter, wie sie kaschubischer Herkunft, war im Freistaat Danzig Beamter der polnischen Post. Er ging bei uns ein und aus, war gerngesehener Besuch. Als bei Kriegsbeginn das Postgebäude am Heveliusplatz gegen den Ansturm der SS-Heimwehr eine Zeitlang verteidigt wurde, gehörte mein Onkel zu den Kapitulierenden, die alle standrechtlich verurteilt und erschossen worden sind.« In seinem frühen Welterfolg 'Die Blechtrommel' gestaltete Grass das Schicksals Danzigs und seines Onkels und lernte früh, dass Bücher Anstoß erregen, Wut, Haß freisetzen können. Was aus Liebe dem eigenen Land zugemutet ward, wurde als Nestbeschmutzung gelesen. Seitdem gelte ich als umstritten. Mit Anfeindungen befinde er sich in guter Gesellschaft, sagte Grass, und zog eine Linie von Sokrates bis zu dem nigerianischen Autor Ken Saro-Wiwa, die wegen ihrer Bücher von den jeweils Mächtigen hingerichtet wurden. Schriftsteller erbrächten den literarischen Nachweis, »dass die Wahrheit nur im Plural existiert«, was »die jeweiligen Hüter der einen und einzigen Wahrheit« ihnen als tödliche Gefahr anrechneten. Ihr schlimmstes Vergehen jedoch bleibt, daß sie sich in ihren Büchern nicht mit den jeweiligen Siegern im historischen Verlauf gemein machen wollen, sich vielmehr dort mit Vergnügen herumtreiben, wo die Verlierer geschichtlicher Prozesse am Rande stehen, zwar viel zu erzählen hätten, doch nicht zu Wort kommen. Wer ihnen Stimme gibt, stellt den Sieg in Frage. Wer sich mit Verlierern umgibt, gehört zu ihnen. Die Mächtigen hätten jedoch nichts gegen Literatur. Sie wollten Literatur als Zimmerschmuck, den "positiven Helden". Dagegen setzt Grass den Pikaro, den Schelm, der von der Komik des Scheiterns lebt. »Das von ihm ausgelöste Gelächter bleibt im Hals stecken«. Sein Witz pinkelt an die Säulen der Macht, sägt am Gestühl, weiß aber zugleich, daß er weder den Tempel zum Einsturz noch den Thron zum Kippen bringen wird. »Jeder Schriftsteller«, fuhr Grass fort, »ist in seine Zeit hineingeboren, nicht er stellt sich selbstherrlich das Thema seiner Wahl, vielmehr ist es ihm vorgegeben«: Ich jedenfalls habe nicht frei entscheiden können. Denn wäre es einzig nach mir und meinem Spieltrieb zufolge gegangen, hätte ich mich nach rein ästhetischen Gesetzen erprobt und so unbeschwert wie harmlos im Skurrilen meine Rolle gefunden. Grass bekannte sich erneut zur Aufklärung und nannte Kapitalismus und Sozialismus die genial mißratenen Kinder der Aufklärung. Er kritisierte den Größenwahn des siegreichen Kapitalismus und dessen Diktat 'Globalisierung', zu der es angeblich keine Alternative gebe. Die westliche Welt sieht Grass in einem »kulturbetrieblichen Jammertal« gefangen: Was tun? In meiner Gottlosigkeit bleibt mir einzig übrig, das Knie vor jenem Heiligen zu beugen, der bislang noch immer hilfreich gewesen ist und die schwersten Brocken ins Rollen gebracht hat. Also flehe ich: Heiliger, von Camus' Gnaden nobelierter Sisyphos, bitte, sorge dafür, daß der Stein oben nicht liegen bleibt, daß wir ihn weiterhin wälzen dürfen, auf daß wir wie du glücklich mit unserem Stein sein können und die erzählte Geschichte von der Mühsal unserer Existenz kein Ende findet. Stoff zum Erzählen sieht Grass genug: Was alles des Menschen Kopf hergibt, hat seinen erstaunlichen Niederschlag gefunden. Nur dem Hunger war und ist nicht beizukommen. Er nimmt sogar zu./ Davon wird in Zukunft zu erzählen sein. Das Erzählen, ein urmenschliches Bedürfnis, bleibt. Deshalb gab Grass seiner Nobelpreisrede den Titel 'Fortsetzung folgt... '.



Urtitel:
Fortsetzung folgt ... Günter Grass' Rede anlässlich der Verleihung des Literatur-Nobelpreises
Anfang/Ende:
(BEIFALL, Begrüßung auf schwedisch) Meine Damen und Herren…dem Weinen nahe. (BEIFALL, ATMO)
Genre/Inhalt:
Kultur
Präsentation:
Rede
Historischer Kontext:

Am 7. Dezember 1999 hielt Günter Grass in der Schwedischen Akademie seine Dankesrede aus Anlass der Verleihung des Nobelpreises. Die Akademie vergibt den Literaturnobelpreis im Auftrag der Nobel-Stiftung. Die Nobelvorlesung findet traditionell drei Tage vor der feierlichen Verleihung der Nobelpreise durch den schwedischen König am 10. Dezember statt. Presentation Speech by Dr. Horace Engdahl of the Swedish Academy, December 10, 1999. Translation of the Swedish text: Your Majesties, Your Royal Highness, Ladies and Gentlemen, These days, we often hear talk of the diminishing importance of literature. We are told that it has been reduced to entertainment or to a hobby for an isolated elite. But just as a philosopher in ancient Greece, wishing to reject the Eleatic theory that motion is impossible, simply walked about in front of the Eleatics meeting place in the hall of pillars, so having Günter Grass present is enough to make us realize that literature will not easily be pushed to the margin. Publication of The Tin Drum meant a second birth for the German novel of the twentieth century. Not since Thomas Mann's Buddenbrooks had a first book caused such a stir. This kind of attention has its price. Just like Mann, Grass later met with the reproach that, after being so loved by readers and critics, he had the audacity to write ... differently. In Thomas Mann's case, this reproach turned up even in the Swedish Academy's citation for his Nobel Prize in 1929. The 1999 citation contains no such reservation. To the merits of Günter Grass belong not only his creation of a narrative carnival like The Tin Drum, but also the fact that he hasn't spent his life trying to repeat this feat. Time and again, he has left behind the established critical measures of his greatness and ventured with astonishing liberty into new undertakings. He has set himself above prohibitions and expectations, esthetical as well as political. He continues to do in the newest texts that have come from his workshop. It's often said that, with The Tin Drum, Grass saved a vanished world from oblivion - the town of Danzig as it existed before the Nazis and the war. But readers intent on a magical time tour should perhaps rather read Cat and Mouse, the short story in which the friendships of boyhood are recalled with the keenness of loss and guilt. The Tin Drum, however, is something else. It seems to stage the very march of history with a formidable array of characters and tall stories. But everything is viewed from an unusually low position a yard above the ground. The Tin Drum has its temper from a first person narrator who resembles nothing in literature or on earth. Regardless of all the tricksters of folklore, regardless of mythical infants equipped with the wisdom of old men, regardless of Shakespeare's Puck and Hoffmann's Kleinzach, Oskar Matzerath is a completely original creation: an infernal intelligence in the body of a three-year old, a monster who victoriously approaches mankind with the aid of a tin drum, an intellectual with infantility as his critical method. If, as one voice in the novel suggests, our time could wear the motto "Mysticism, barbarism, gloom," then Oskar is its sworn enemy. From Dadaism and another cheerfully destructive avant-garde groups of the beginning of our century, he has inherited the creative irreverence, but, unlike them, hasn't jettisoned reason. Other German writers – I'm thinking of Arno Schmidt and Heinrich Böll – portrayed the collapse of human values as apocalypse or tragedy. Grass preferred a literary method more akin to the one adopted by the anonymous parodist who, sometime after Homer, depicted martial heroism as the battle between the frogs and the mice. Grass broke the spell that lay over the German past and sabotaged the German sublime, the taste for the somberly blazing magnificence of foredoomed destruction. This was an achievement far more radical than all the ideological criticism directed against Nazism. Grass's novels strip their characters of grand words and emphasize the solidity of the flesh by bringing human forms close to the animal world. We all have a place in his menagerie of cat and mouse, dog, snail, flounder, frog and scarecrow. The different books that followed – the feverish Dog Years, the patiently arguing diary novels from the period when the author was engaged in party politics, the great fables of the seventies and eighties and so on – taught us to read in a new way, with our ears and stomachs just as much as with our eyes and brains. Günter Grass in his expansive phrases brings together not only the high and the low but also the subject and its distorted representation in general opinion, that spiteful mutter for which no one is responsible and of which no one is innocent. His text displays not the homophony of letters but the polyphony of orality, like a noisy inn where a voice is raised without necessarily silencing friends and opponents. His irony has as many shades as his graphic prints. The major codes of his work - animals and food - meet in The Flounder, a great novel of the formation and malformation of civilization. The author musters the courage to engage in a dialogue with feminism, and attempts a new version of the history of progress, here told as the story of how eminent female cooks taught the people to feed on appetizing and wholesome dishes. With the serious motto that you mustn't cook without historical consciousness, Grass develops a mode of thinking one would like to call gastrosophy. In his much-debated Ein weites Feld - Grass takes the daring step of giving an undramatic view of the relationship between the henchmen of totalitarianism and its victims. He plays off the eternal humanist against the eternal police informer, sympathetic understanding against the endless inquisition that keeps prying into old mistakes even beyond the grave. Of the two main characters he says: "Seen from the front, they looked very ill-matched, from behind however, as fitting to each other as two pieces of a jigsaw puzzle." There is something so hilariously insolent, independent and relativistic in Grass's rendering of life in Berlin around the Fall of the Wall, that he was bound to infuriate many readers of his home country. Günter Grass! Your sense of proportion has done mankind a genuine service. Your new book has the title Mein Jahrhundert - My Century. The fact that you are receiving the twentieth century's last Nobel Literature Prize is confirmation of the reasonableness of such a title. In your cavalcade of the past hundred years, you give ample proof of your uncanny ability to impersonate the voices of the thoughtless: all those bewitched by the hopes of politics and technology, rendered stupid by the great perspectives. The core of thoughtlessness is enthusiasm. I read Mein Jahrhundert as a critique of enthusiasm and a celebration of its opposite, a good memory. Your style, with its repetitions and specifications and stratification of different voices, tells us that we shall not be in a hurry either when dealing with the past or when dealing with the future. You have shown that as long as literature remembers what people hasten to forget, it remains a power to be reckoned with. I would like to express the warm congratulations of the Swedish Academy as I now request you to receive the Nobel Prize for Literature from the hands of His Majesty the King.

Schlagworte:

Person:
Böll Heinrich; Tolstoi; Fontane Theodor; Homer; Döblin Alfred; Melville Herman; Luther Martin; Grass Helene; Dostojewski; Raabe Wilhelm; Platon; Cervantes Miguel de; Rabelais; Richter Jean Paul; Mann Thomas; Koeppen Wolfgang; Eich Günter; Schmidt Arno; Adorno Theodor W.; Montaigne Michel de; Kant Immanuel; Lessing Gotthold Ephraim; Lichtenberg Georg; Camus Albert; Brandt Willy; Dickens Charles; Balzac; Watson; Crick; Hamsun Knut; Baum Vicki; Lagerlöf Selma; Sokrates; Ovid; Seneca; Saro-Wiwa Ken; Swift Jonathan; Voltaire; Diderot
Werke:
Fortsetzung folgt; Die Rättin; Die Blechtrommel; Hundejahre; Katz und Maus; Schreiben nach Auschwitz; Aus dem Tagebuch einer Schnecke; Der Butt
Sach:
Nobelpreis; Roman; Bibel; Zweiter Weltkrieg; Fortsetzungsroman; Vossische Zeitung; Laborratte; Versuchstiere; Erzählen; Kain und Abel; Klang; Schamane; Hitlerjugend; Hilf mit!; Erzählwettbewerb; Die Kaschuben
Geo:
Danzig-Langfuhr
Aufnahme:

Aufnahmedatum:
07.12.1999
Datum Erstsendung:
07.12.1999
Aufnahmeort:
Stockholm
Sprachen:
deutsch / schwedisch
Betriebsarten:
Mono
Anmerkung Qualität:
Tonaussetzer / "Kratzer" bei 01:57, in Grass' Rede bei 05:01, 05:15, 07:24 und 09:10.
Original:

Originallänge:
00:57:30
Analog/Digital:
born digital
Original-Tonträger:
DAT
Datenformat:
nicht zutreffend
Kopie:

Länge der Kopie:
00:57:37
Tonträger:
CD
Datenformat Sichtung:
WAV
Datenformat Archiv:
mp3
Herkunft:

Sender / Institution:
Radio Bremen Fernsehen (RB)
Sender / Institution:
arte
Archivnummer:
Radio Bremen: WO7269 Deutsche Welle:3402601000
Teilnehmende:

Person:
Kogel, Jörg-Dieter (Redaktion)
Person:
Schlüter, Kai (Redaktion)
Person:
Grass, Günter (Autor(in))
Person:
Grass, Günter (Vorredner(in))
Person:
Engdahl, Horace (Vorredner(in))

Zitieren

Zitierform:

Grass, Günter: Fortsetzung folgt ... Günter Grass' Rede anlässlich der Verleihung des Literatur-Nobelpreises. Stockholm .

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